MASYA ALLAH !!! Tahukah Anda Mengapa Anda Tidak Menangis Ketika Membaca Al-Quran. INI Penjelasannya.


Salam semua,

Mesti kita terpikir kenapa bila kita membaca al-quran kita tak menangis? Kenapa sampai jadi macam tu? Baca dan ketahui kenapa boleh jadi macam tu ya, kalian

Khabar berita disampaikan kepada Imam Ahmad bin Hambali mengenai salah seorang muridnya selalu bangun malam dan mengkhatamkan al-Quran secara sempurna hingga terbit fajar. Kemudian dilanjutkan dengan solat subuh.Imam Ahmad (A) pun ingin mengajarkannya cara mentadabburi al-Quran. Datanglah ia kepada muridnya itu, kemudian berkata: "Aku dengar kamu melakukan ini dan itu ..?
Muridnya (M) menjawab: "Ya"

A: "jika begitu, cuba nanti malam kamu lakukan seperti semalam-semalam, tapi apabila membaca al-Quran, bayangkan kamu membacanya di hadapanku. Atau seakan-akan aku mengawasi bacaan.

Keesokan harinya, datanglah si murid, dan Imam Ahmad bertanya hasilnya. Si murid menjawab: "Aku hanya boleh membaca 10 juz saja"

A: "Cuba nanti malam baca al-Quran seakan-akan kamu membacanya di hadapan Rasulullah SAW"

Keesokan harinya si murid datang lagi dan berkata: "Ya imam, aku hanya sanggup membaca juz 'amma saja"

A: "Nah sekarang, cubalah nanti malam kamu baca al-Quran seakan-akan di hadapan Allah 'Azza wa Jalla" Si murid pun kaget disuruh seperti ini.

Keesokan harinya, si murid datang dengan mata bengkak akibat dari menangis. Imam pun bertanya: "Apa yg kamu lakukan anakku?"

Si murid menjawab sambil menangis: "Ya imam, demi Allah, sepanjang malam aku tidak boleh menyempurnakan bacaan surat al-Fatihah"

***** Al-Quran adalah kalam Allah kepada kita .. Maka bacalah ia dengan hati, bukan hanya sekadar dengan lisan. Semoga ALLAH mengumpulkan kita di hari kiamat kelak bersama golongan hamba2-Nya yang senantiasa memuliakan Al-Qur'an. Aamiin .. Wallahu a'lam bish-shawab ..

1 comment: